کد خبر: 1145777
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
سینما در کم‌حجم‌ترین اکران نوروزی تنها با ۴ فیلم به استقبال سال نو می‌رود
با اعلام اسامی چهار فیلم متقاضی حضور در اکران نوروز ۱۴۰۲، یکی از کم‌حجم‌ترین نمایش‌های نوروزی در سال‌های اخیر شکل خواهد گرفت. از بین چهار فیلم حاضر «غریب» موفق‌ترین فیلم جشنواره فیلم فجر تنها اثری است که از جشنواره امسال اکران عمومی خواهد شد. «جوان» در این گزارش نگاهی به اکران نوروز ۱۴۰۲ دارد. 
 محمدصادق عابدینی
 
اکران ۴ فیلم
در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۰ مشخص شد هفت فیلم سینمایی برای اولین اکران عمومی پس از کاهش همه‌گیری کرونا، روی پرده سینما خواهند رفت، ولی امسال سازمان سینمایی ترجیح داد با حذف سه فیلم، تنها چهار عنوان فیلم را به اکران نوروز برساند. در همین زمینه روح‌الله سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در خصوص اکران نوروزی گفت: «فیلم‌های «غریب»، «ملاقات با جادوگر»، «فسیل» و «عروس خیابان فرشته» به عنوان فیلم‌های اکران نوروز در شورای صنفی نمایش به ثبت رسیدند و نمایش سراسری آن‌ها از ۲۴ اسفندماه آغاز خواهد شد.»
وی افزود: «با توجه به نزدیکی نوروز۱۴۰۲ با عیدفطر شرایط اکران نوروزی متفاوت‌تر از سال‌های قبل است و تمایل برخی صاحبان آثار به اکران همزمان با عید سعید فطر، کار چینش فیلم‌ها و رعایت تنوع مضمونی و محتوایی آثار را کمی سخت کرده است که با همکاری تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم‌ها و شورای صنفی، چینش آثار برای اکران نوروز به شکلی مناسب انجام شود.»
سهرابی ادامه داد: «انتظار می‌رود با ترکیب فیلم‌ها در ژانر‌های مختلف همچون دفاع مقدس، اجتماعی و کمدی در ایام نوروز و البته ایام ماه مبارک و بالاخص شب‌های این ماه مبارک شاهد رونق بیشتر سینما‌ها و استقبال مخاطبان باشیم. مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی با بیان این نکته که فضای اکران نوروزی باید به گونه‌ای باشد که اقشار مختلف مردم بتوانند اثر مورد نظر خود را در آن بیابند، خاطرنشان کرد: «تعداد محدودی از فیلم‌های فعلی روی پرده که شامل آثاری با مضامین اجتماعی، کودک و نوجوان و کمدی است، چنانچه کف فروش خود را حفظ کنند تا عید فطر روی پرده خواهند بود تا رنگ‌بندی اکران نوروز هم تا حد امکان رعایت شود.» پس از اعلام این فهرست سازمان سینمایی با حذف فیلم «ملاقات با جادوگر» یک فیلم سینمایی کودک را جایگزین کرد.
 ۲ فیلم کمدی، یک فیلم کودک و یک فیلم دفاع‌مقدسی در نوروز
اولین نکته‌ای که درباره اکران سال ۱۴۰۲ باید به آن اشاره کرد این است که از میان چهار فیلم معرفی شده دو اثر کمدی، یک فیلم کودک و دیگری سینمای دفاع مقدس است. حجم قابل ملاحظه اختصاص‌یافته به آثار کمدی در این اکران می‌تواند ناشی از یک نوع نگرانی از آغاز سال نو باشد؛ مطمئن‌ترین گونه سینمایی در سال‌های اخیر که توانسته است تا حدی سینمای ایران را از ورشکستگی نجات دهد، اکنون نیز انتخاب این حجم از آثار سینمای کمدی با توجه به تداوم اکران آثار در حال نمایش، عملاً حق انتخاب را از مخاطب می‌گیرد و علاقه‌مندان به سینما صرفاً بین چند ژانر محدود می‌توانند دست به انتخاب بزنند؛ آفتی که ظرفیت این را دارد که تأثیر سوء خود را بر کلیت فروش سینما در نوروز باقی بگذارد. در عین حال وجود یک فیلم در گونه دفاع مقدس، باز هم سینما را در نوروز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، همان طور که در ابتدای سال جاری اکران عمومی «موقعیت مهدی» توانست نظر‌ها را به خود جلب کند، در نوروز پیش رو «غریب» این وظیفه را بر عهده خواهد داشت.
 
«بچه‌های طوفان» سهم سینمای کودک
سازمان سینمایی برای اکران نوروز ۱۴۰۲، ابتدا سه فیلم کمدی و یک اثر دفاع مقدسی را در نظر گرفته بود، اما با تجدید نظر در این تصمیم، فیلم «ملاقات با جادوگر» حذف شد و به جای آن یک فیلم از سینمای کودک و نوجوان به فهرست اکران عید پیوست. روح‌الله سهرابی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی با انتشار بیانیه‌ای درباره این تغییر گفت: «پس از ارزیابی شرایط اکران و ایجاد توازن در ژانربندی آثار روی پرده مقرر شد فیلم سینمایی بچه‌های طوفان با مضمون کودک و نوجوان، جایگزین فیلم کمدی ملاقات با جادوگر شود تا توازن مضمونی آثار روی پرده حفظ شود.»
سهرابی افزود: «ترکیب نهایی فیلم‌ها عبارتند از: غریب، فسیل، عروس خیابان فرشته و بچه‌های طوفان که همراه با تعدادی از فیلم‌های دیگر از جمله ملاقات خصوصی و بخارست در نوروز روی پرده خواهند رفت.» بچه‌های طوفان مانند فیلم ملاقات با جادوگر، یک اثر تازه سینمایی نیست. این فیلم محصول سال ۱۳۹۸ است. نام اولیه این فیلم «چهل کچل» بود که برای اکران‌های خارجی اسم «بچه‌های طوفان» برای آن انتخاب شد و در نهایت همین نام به عنوان نام اصلی فیلم انتخاب شد. صادق صادق‌دقیقی، کارگردان این فیلم در سال ۱۳۹۹ به دنبال اکران آنلاین آن بود، اما اکنون با تصمیم ناگهانی سازمان سینمایی موفق به کسب یک جایگاه در اکران نوروز شد. 
 
 
تنها نماینده فجر در اکران نوروز
فیلم سینمایی «غریب» در چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر با به دست آوردن پنج سیمرغ بلورین، موفق‌ترین فیلم این دوره از جشنواره شد. با آنکه به نظر منتقدان سینما، غریب شایسته دریافت جوایز بیشتری از جمله سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد بود، اما همین تعداد جوایز نیز می‌تواند یک امتیاز خوب برای فیلمی باشد که قرار است به زودی اکران شود. فیلم غریب ساخته محمدحسین لطیفی محصول سازمان سینمایی اوج است. تهیه‌کنندگی این فیلم را حامد عنقا، بر عهده داشته است که در همکاری قبلی با «اوج» سریال «آقازاده» را تولید کرده بود. «غریب» شمایلی است از وقایع کردستان در سال‌های ۵۸ و ۵۹ که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد. فیلم غریب برشی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی را در منطقه غرب به تصویر می‌کشد و عنقا فیلمنامه آن را با استفاده از کتاب «محمد، مسیح کردستان» اثر نصرت‌الله محمودزاده نوشته است. «غریب» بازگشت محمدحسین لطیفی به سینمای دفاع مقدس را رقم زد و بابک حمیدیان بازیگر نقش شهید بروجردی نیز به واسطه این فیلم، بار دیگر بازی در نقش یک شهید را تجربه می‌کند. لطیفی تا به حال در کنار سریال‌هایی که تولید کرده، فیلم‌های مختلفی را نیز در سینما ساخته، اما هنوز که هنوز است، محبوب‌ترین و بهترین اثر او در سینما «روز سوم» محصول سال۸۵ است. این فیلم آخرین روز‌های مقاومت مردم خرمشهر در سال ۵۹ را به تصویر می‌کشید و جزو آثار به یاد ماندنی ژانر دفاع مقدس است. 
 
شریفی‌نیا  این بار با تهیه‌کنندگی آمد
 فیلم سینمایی «عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا محصول سال ۱۳۹۹ است. «عروس خیابان فرشته» فرم حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر را پر کرد، اما از لیست نهایی جشنواره خط خورد و سپس برای اکران در سال ۱۴۰۰ اکران آماده شد، اما با دو سال تأخیر و با توجه به اینکه از اکران نوروز ۱۴۰۲ استقبال نشد، این فیلم بخت اکران عمومی در سینما‌ها را پیدا کرده است. «عروس خیابان فرشته» که ابتدا «عروس هندی» نام داشت، یک فیلم در ژانر کمدی است.
 در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «خانواده مهاجر در خانه‌ای قدیمی در دل خیابان فرشته که متعلق به دایی خانواده است، زندگی می‌کنند. هر یک از اعضای خانواده از فضای این خانه به نحوی ارتزاق می‌کنند. با بازگشت دایی خانواده پس از سال‌ها به همراه عروسش از خارج از کشور به نیت فروش خانه قدیمی، خانواده مهاجر را وارد چالش و دردسر‌های بزرگی می‌کند و این خانواده تلاش می‌کنند به هر نحوی این خانه را حفظ کنند تا اینکه...».
 عروس خیابان فرشته، دومین تجربه خسروی در مقام کارگردانی است، خسروی فیلم «هفت معکوس» را به عنوان اولین کار سینمایی در کارنامه خود دارد. 
 
گرانی بلیت و فشار به مخاطب
در سال جاری بلیت سینما‌ها به ۴۵‌هزار تومان رسید، به این معنا که اگر قرار باشد یک خانواده چهار نفره حداقل یک بار در طول ماه به سینما برود، باید ۱۸۰‌هزار تومان هزینه بلیت پرداخت کند، اما سینما رفتن به غیر از هزینه بلیت، هزینه تنقلات نیز به همراه دارد، با افزایش هزینه‌ها اگر بخواهیم در پایین‌ترین حد ممکن هزینه تنقلات برای یک خانواده چهار نفره را در نظر بگیریم، باید گفت حداقل ۳۰۰‌هزار تومان برای این بخش هزینه می‌شود. این رقم با توجه به افزایش قیمت بلیت به ۶۰‌هزار تومان و تورم سال آینده، قطعاً فشار بیشتری را به خانواده‌ها تحمیل خواهد کرد. 
 
 
«فسیل» و باز هم  یک فیلم جامانده
فیلم سینمایی فسیل، دیگر فیلم کمدی حاضر در اکران نوروزی هم از تولیدات سال ۱۳۹۹ است. «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان ساخته شده است. این فیلم در ژانر کمدی تولید خواهد شد. عامریان که حرفه خود را به عنوان مدیر تولید و مجری طرح در فیلم «من سالوادور نیستم» آغاز کرد، هم اکنون یکی از تهیه‌کنندگان پرکار سینماست و سه فیلم «دینامیت»، «انفرادی» و «نارگیل» را در اکران دارد. امینی کارگردان فیلم «فسیل» پیش از این فیلم «گربه سیاه» و «دشمن زن» را کارگردانی کرده است.
 حجم زیاد آثار قدیمی که برای اکران نوروز ردیف شده‌اند، بیش از همه از انباشتگی فیلم‌ها پشت صف اکران برای نمایش در نوروز حکایت دارد. نوروز همیشه مهم‌ترین فصل اکران به شمار می‌رفت و مالکان فیلم‌های متقاضی اکران برای حضور در این فصل از اکران با یکدیگر رقابت داشتند و آنچه اکنون رخ داده است، همین مسیر را نشان می‌دهد. 
 
نگاهی به جدول فروش سینما‌ها
 بررسی آمار فروش سینما‌های سراسر کشور در سامانه «سمفا» نشان می‌دهد در بازه زمانی سیزدهمین روز اسفند ماه گذشته تا ظهر روز ۱۹ همین ماه در مجموع ۲۵۵‌هزارو ۷۶۶ قطعه بلیت با درآمدی معادل ۷ میلیارد و ۹۵۳ میلیون‌و ۶۵۴‌هزارو‌۴۵۰ تومان برای فیلم‌های روی پرده از سوی مخاطبان و علاقه‌مندان هنر هفتم کشورمان خریداری شده است که در مقایسه با هفته قبل آن در بخش تعداد فروش بلیت شاهد کاهش ۴۳‌هزارو ۵۰۰ نفری بودیم و درآمد حدود ۷۵۰ میلیون تومان کمتر ثبت شده است. 
در این زمینه ۱۰ فیلم پرفروش هفته مورد نظر ما به ترتیب عبارتند از «بخارست» در ژانر کمدی خانوادگی با فروش ۷۱‌هزارو‌۴۱۰ قطعه بلیت و معادل ۲ میلیاردو ۲۵۹ میلیون‌و ۵۱۵‌هزارو‌۵۰۰ تومان در رتبه اول و در ادامه سکوی دوم به «خط استوا» در ژانر کمدی با فروش ۵۶‌هزارو‌۴۰۲ قطعه بلیت و معادل یک‌میلیاردو ۸۴۷ میلیون‌و ۸۷۲‌هزار تومان رسیده است. 
این در حالی است که جایگاه سوم در اختیار «ملاقات خصوصی» در ژانر درام عاشقانه با فروش ۴۸‌هزارو‌۷۶۴ قطعه بلیت و معادل یک‌میلیاردو ۶۶۵ میلیون‌و ۹۷۶‌هزارو‌۷۵۰ تومان قرار دارد و چهارمین سکو به «چپ راست» در ژانر کمدی سیاسی با فروش ۲۳‌هزارو‌۶۹۹ قطعه بلیت و معادل ۷۸۵ میلیون‌و ۳۹۷‌هزار تومان رسید و پنجمین جایگاه هم مربوط به انیمیشن «لوپتو» در ژانر کودک و نوجوان با فروش ۲۲‌هزارو‌۵۰۵ قطعه بلیت و معادل ۵۱۶ میلیون‌و ۸۰۴‌هزار تومان است. 
از سوی دیگر در ادامه ۱۰ فیلم پرفروش هفته گذشته می‌بینیم ششمین فیلم پرفروش «جزیره فضایی» در ژانر کودک و نوجوان با ۱۴‌هزارو‌۴۸ قطعه بلیت فروخته شده و درآمدی معادل ۳۷۰ میلیون‌و ۶۲۸‌هزار تومان است و هفتمین جایگاه در اختیار انیمیشن «پسردلفینی» در ژانر کودک و نوجوان با فروش ۷‌هزارو‌۹۲۶ قطعه بلیت و درآمدی معادل ۲۰۸‌میلیون‌و ۷۱۶‌هزارو‌۲۵۰ تومان قرار گرفته است. در این جدول فروش، هشتمین جایگاه مربوط به «پالتو شتری» در ژانر کمدی با فروش ۴‌هزارو‌۴۵۷ قطعه بلیت و معادل ۱۴۰ میلیون‌و ۶۹۶‌هزارو‌۵۰۰ تومان است و رتبه نهم به «بام بالا» در ژانر کودک و نوجوان با فروش ۵‌هزارو‌۵۳۸ قطعه بلیت و معادل ۱۱۹ میلیون و ۴۵۶‌هزار تومان رسیده است و نهایتاً رتبه دهم به «ابلق» در ژانر درام با فروش هزارو‌۱۷ قطعه بلیت و معادل ۳۸۵‌میلیون‌و ۹۲۵‌هزار تومان تعلق دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار